« blogin etusivulle

Uusi ura Espanjassa: Robert vetää Suomi-tiimiä Aurinkorannikolla

26.6.2018  /  Sector Alarm työpaikkana

Robert-asiakaspalvelukeskus

Kun Sector Alarmin asiakaspalvelukeskukseen perustettiin tiimi palvelemaan suomalaisia asiakkaita, oli Robert ensimmäisten tulijoiden joukossa. Nyt koko perhe asuu Fuengirolan auringon alla ja käytännön asiakaspalvelutyö on vaihtunut vastuullisiin esimiestehtäviin: ”Positiivista on ollut huomata, miten tärkeää hyvä asiakaspalvelu on Sector Alarmille”.

- Muutto ulkomaille oli ollut jo pitkään perheemme suunnitelmissa. Espanja oli yksi monista vaihtoehdoista, muistelee Robert, joka oli yksi ensimmäisistä suomalaistyöntekijöistä Sector Alarmin asiakaspalvelukeskuksessa Espanjan Fuengirolassa.

Sector Alarmin hälytyskeskukset toimivat paikallisesti jokaisessa maassa, mutta yleinen asiakaspalvelu on keskitetty Fuengirolan Sector Alarm -taloon. Kun suomalaisasiakas soittaa asiakaspalvelunumeroon, puhelu ohjautuu jollekin parinkymmenen hengen Suomi-tiimin jäsenistä. Robert vastaa tiimin toiminnasta ja myös osasta Norjan ja Ruotsin asiakaspalvelutoimintoja.

- Olin työskennellyt vuosia turvallisuusalalla erilaisissa tehtävissä, kuten turvallisuusesimiehenä ja kouluttajana ja kiinnostuin heti, kun kuulin, että Sector Alarm on laajentumassa Suomeen. Kaikki loksahti kohdalleen, kun asiakaspalvelukeskukseen Espanjaan haettiin suomenkielistä henkilökuntaa. Työpaikka ei ollut vielä edes vahvistunut, kun pakkasimme jo muuttokuormaa, Robert naurahtaa.

Pian varmistus Robertin uudesta työstä tuli ja perhe lähti matkaan. Perillä Espanjassa perheen elämä käynnistyi mutkattomasti.

- Lapset käyvät koulua, vaimo on työelämässä, normaali arki rullaa ja kaikki viihtyvät loistavasti, hän kertoo. 

Vauhdikasta työtä ja välillä siestaa

Robertin työ Sector Alarmilla alkoi puhelinpalvelun parissa, käytännön asiakaspalvelutehtävistä, joissa hän sai hyvän tuntuman asiakaspalvelutyön arkeen. Pian hän jatkoi koko Suomi-tiimin vetäjänä.

- Alusta lähtien työ oli vauhdikasta ja mielenkiintoista. Siinä sai olla asiakkaiden kanssa tekemisissä erilaisissa tilanteissa. Moni asia oli uutta niin asiakkaille kuin meillekin ja työssä sai haastaa itseään. Oli todella kiinnostavaa olla rakentamassa suomalaista asiakaspalvelukokonaisuutta, kertoo Robert.

Sector Alarmin asiakaspalvelukeskuksessa suuri osa työstä hoidetaan puhelimitse.

- Vastaamme asiakkaiden kysymyksiin, tarjoamme teknistä tukea, hoidamme laskutusasioita ja ajanvarauksia ja kaiken kaikkiaan tarjoamme laadukasta asiakaspalvelua, Robert luettelee.

- Työaika kaikilla on 8-17, päivään kuuluu tunnin siesta. Täällä on hyvät edut, ilmaiset aamupalat ja lounaat ja Espanjan mittapuun mukaan kilpailukykyinen palkka. Päivät vaihtelevat ja meno on vauhdikasta, mutta tukea saa aina, hän korostaa.

Palvelun laadusta pidetään kiinni

Uusille työntekijöille on heti aluksi 6 viikon perehdytysohjelma. Kokeneempien työntekijöiden joukosta on myös nimetty erityisiä tukihenkilöitä, joilta on helppo kysyä neuvoja joka tilanteessa.

- Hyvä perehdytys lisää työssä viihtymistä, mistä kertoo sekin, ettei meillä ole paljon vaihtuvuutta henkilöstössä. Moni on ollut mukana alusta asti, Robert vahvistaa.

Nykyisessä työssä Robertin tärkeimpiä tehtäviä on paitsi tiimin työn ja henkilöstön tukeminen, myös asiakaspalvelun jatkuva kehittäminen. Kansainvälisessä yrityksessä tehdään paljon yhteistyötä eri maiden kanssa, rutiineja ja prosesseja parannetaan ja palvelun laatua seurataan jatkuvasti.

- Laatua mitataan koko ajan monilla eri mittareilla. Asiakkaat saavat esimerkiksi joka kerta oltuaan yhteydessä meihin tekstiviestin, jossa voivat arvostella saamaansa palvelua, kertoo Robert.

- Positiivista on ollut huomata, miten tärkeää hyvä asiakaspalvelu on Sector Alarmille. Ei vain se, että joku vastaa puhelimeen, vaan kaikki mitä asiakaspalvelussa tapahtuu. Asiakas on oikeasti tärkeä ja se näkyy. Täällä suhtaudutaan vakavasti palvelun laatuun – asiakkaat ja palvelun laatu ovat kaikki kaikessa, mikä on todella hyvä juttu, hän kiittää.

Arki on arkea, mutta viikonloput kuin lomaa

Ensimmäiset puoli vuotta perhe asui väliaikaisessa asunnossa, kunnes nykyinen koti lähellä Fuengirolan keskustaa löytyi. Perheen lapset aloittivat espanjalaisissa kouluissa ja puhuvat jo sujuvaa espanjaa ja myös aikuiset ovat kotiutuneet nopeasti uuteen ympäristöön.

- Kaikki arkiset asiat onnistuvat, joissain monimutkaisissa asioissa joutuu pyytämään espanjalaisten apua, Robert kertoo.

- Paperiasiat saatiin hoidettua yllättävän hyvin ja myös yrityksen puolesta oli saatavilla apua alkuvaiheen järjestelyihin. Totta kai kaikkialla on omat haasteensa ja arki se on arki Espanjassakin. Kyllä täällä aurinko paistaa, mutta yhtä lailla arki rullaa - lapset kouluun, itse töihin. Viikonloput ovat sitten enemmän sellaista kuin olisi jossain lomamatkalla.

Vapaa-aikana perhe urheilee paljon, tekee retkiä ja viettää aktiivista aikaa yhdessä.

- Kesäkuumalla suuret valinnat ovat lähinnä siinä otetaanko uima-allas vai ranta, Robert nauraa.

- Kotoamme on vain parisataa metriä rannalle. Joten uimapatja vaan kainaloon ja kävellään rantaan, kesäpäivään ei tarvita sen kummempaa projektia.

Suurimmat erot Suomeen verrattuna ovat kuitenkin ulospäin suuntautuneessa kulttuurissa. Vaikka lasten nukkumaanmenoajoissa perhe noudattelee pohjoismaista linjaa, on espanjalainen, iltapainotteinen elämäntapa Robertin mieleen:

- Auringolla ja espanjalaisella elämäntyylillä on henkisesti aivan uskomaton vaikutus. Tuntui välillä, että Suomessa päivä loppuu, kun työpäivä loppuu. Espanjassa silloin se vasta alkaa. Kun työpäivä päättyy viideltä, ei kun menoksi, ilta on vasta nuori. Täällä ei jäädä kotiin, vaan ollaan ulkona koko ajan.

Positiivisia yllätyksiä

Robert on tyytyväinen uuteen elämään ja uraan Espanjassa. Muutosta seurasi monta hyvää asiaa.

- Onhan tämä loistavaa. Perhe on tyytyväinen ja itse olen tietenkin myös, kun pääsin työskentelemään tutulla alalla, Espanjan auringon alla, hän toteaa.

Uusi ura sai Robertin myös tarkistamaan omia ennakkoajatuksiaan:

- Jos minulla olikin joitain stereotyyppisiä käsityksiä puhelimessa tehtävästä asiakaspalvelutyöstä, Sector Alarmin osalta ennakkoluulot romuttuivat täysin. Kaiken kaikkiaan tämä on ollut positiivinen yllätys.

- On hienoa työskennellä yrityksessä, joka haluaa kehittyä ja haluaa antaa hyvää palvelua. Asioiden eteenpäin vieminen on kaikille tärkeää ja kaikille yhteistä on myös halu kehittyä, hän jatkaa.

Asuminen ja työskentely ulkomailla kuuluu yhä useamman suomalaisen unelmiin. Mitkä ovat Robertin terveiset ulkomaille muuttoa harkitsevalle?

- Hyvällä suunnitelmalla muutto on helpostikin toteutettavissa. Jos eläminen ulkomailla on haaveena, ei kannata arkailla. Kunhan ottaa huomioon sen, että arkiset asiat ovat sielläkin arkisia asioita.

KATSO AVOIMET TYÖPAIKKAMME